همه چیز درباره آشنایی با علت و درمان کچلی سکه ای در مردان و زنان

کچلی

کچلی ,کچلی سکه ای,کچلی سکه ای ریش,کچلی سکه ای سر,کچلی سکه ای چیست,کچلی سکه ای موی سر,کچلی سکه ای پشت سر,کچلی سکه ایی,کچلی سکه ای در کودکان

کچلی , کچلی سکه ای , کچلی سکه ای ریش , کچلی سکه ای سر

توضیحاتی در مورد کچلی

کچلی و ریزش مو از جمله مشکلات اصلی است که اغلب آقایان و برخی از بانوان به آن دچار می شوند. کچل شدن به میزان زیادی زیبایی و چهره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیل لازم است تا تمهیداتی برای جلوگیری از ریزش مو در نظر گرفته شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد کچلی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

کچلی چیست

کچل شدن نوعی عفونت پوست و ریزش موی ناشی از عامل قارچی است. در کچلی سر این ضایعات با حدود کاملاً مشخص و پوسته دهنده باعث ریزش مو به صورت لکه و پوسته ریزی سر، تغییر رنگ، شکنندگی و سست شدن موها در محل زخم، ریزش و طاسی موقتی می‌شود. اما خود طاسی متفاوت با کچلی است. انواع کچلی که ناشی از قارچها هستند مانند کچلی سر، کچلی ریش، کچلی عانه، کچلی بدن، کچلی ناخن و… از انواع قارچها مانند میکروسپورومها، تریکوفیتونها، اپیدرموفیتونها به وجود می‌آیند. روش انتقال کچلی تماس مستقیم فرد به فرد، از محیط (قارچ‌های خاک دوست) یا وسایل آلوده مشترک مانند شانه، روسری، حوله و دمپایی است. کچل شدن عفونت قارچی پوست و موی سر، ابرو و مژه‌ها می‌باشد که توسط میکروسپوروم و ترایکوفیتون ایجاد می‌گردد. ضایعات به صورت لکه‌های گرد منظم یا نامنظم در پوست سر همراه با شوره، التهاب، خارش و ریزش مو ایجاد می‌شوند. کچل شدن موی سر بیماری مسری بوده که معمولاً در بچه‌ها و بندرت در بالغین دیده می‌شود. عوامل بیماری از انسان به انسان، از خاک به انسان، از حیوان به انسان و حتی گاهی از انسان به حیوان منتقل می‌شوند.

کچلی قارچ سر

قارچ سر اغلب در اثر شرایط بهداشتی نامناسب و قرار گرفتن پوست سر برای مدت طولانی در شرایط گرم و مرطوب گسترش می‌یابد. بیماری مذکور معمولاً کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار داده و در دنیا بسیار رایج است و از طریق تماس با فرد مبتلا شیوع می‌یابد. انتقال بیماری همچنین می‌تواند از طریق تماس با هر وسیله‌ای که با پوست و موی فرد آلوده تماس داشته است صورت گیرد از جمله شانه، کلاه و لباس. این بیماری همچنین از طریق تماس با حیواناتی که این قارچ را در بدن خود دارند (اغلب سگ، گربه، گاو و گوسفند) منتقل می‌شود. در کچل شدن ناشی از قارچها ما شاهد بروز کچلی سر ،کچلی ریش صورت ،کچلی عانه و کچلی سایر نقاط بدن هستیم.

انواع کچلی

از نظر بالینی کچل شدن سر به سه شکل دیده می‌شود: ۱- اکتوتریکس (Ectothrix) : شایع‌ترین فرم کچل شدن سر می‌باشد که ضایعات آن قبل از دوران بلوغ دیده شده و به صورت اپیدمی در مدارس شایع می‌باشد. ضایعات منفرد یا متعدد به صورت لکه‌های گرد یا بیضی با حاشیه کاملاً مشخص دیده می‌شوند. موها در محل ضایعه خاکستری رنگ شده و چند میلیمتر بالاتر از سطح پوست شکننده می‌شوند. عفونت اکتوتریکس به سه صورت لکه‌های بدون مو یا لکه‌های خاکستری (Gray patch) یا به فرم کریون Kerion (آبسه‌های ملتهب چرکی با ترشحات زرد رنگ) همراه با آدنوپاتی (تورم غدد لنفاوی) دیده می‌شود که عامل قارچی از حیواناتی مانند گاو و گوسفند به انسان منتقل می‌شود. درعفونت اکتوتریکس (خارج موئی) عوامل قارچی پس از ورود در ساقه مو رشد کرده و سپس از مو خارج شده و در اطراف ساقه مو به شکل آرتروکونیدی و کونیدی دیده می‌شوند. عوامل ایجاد کننده اکتوتریکس: میکروسپوروم کنیس (حیوان دوست)، میکروسپوروم جیپسئوم (خاک دوست)، ترایکوفیتون منتاگروفیتس (انسان دوست) و ترایکوفیتون وروکوزوم (حیوان دوست) می‌باشند. ۲- اندوتریکس (Endothrix) : عوامل قارچی در داخل مو رشد و تکثیر می یابند.

درمان کچلی قارچی

درمان کچلیهای قارچی داروهای ضد قارچی است مانند گریزئوفولوین، کلوتریمازول، فلوکونازول و… البته درمان معمولاً طولانی و دشوار است. خشک نگهداشتن ضایعات ضروری است. برای ضایعات ناحیه سر، هر روز موها را باید با شامپو شستشو داد. موها را کوتاه کنید ولی نتراشید. این کار را هر دو هفته یک بار تکرار کنید.

کچلی سکه ای

کچلیهای سکه‌ای تنها یک مشکل مربوط به پوست و مو نیست، عامل این اتفاق در بدن شما نهفته است و از آنجا که برای برطرف کردن این عامل تلاشی نشده پس از کاشت مو دوباره به‌خاطر همان واکنش قبلی که بدن نشان داده، موهای کاشته شده از دست می‌روند. کچلی سکه‌ای اتفاق شایعی است که گاهی بدون دلیل و بی‌توجه به اینکه زن هستید یا مرد سراغ‌تان می‌آید اما اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید و می‌خواهید بدانید که این بیماری از کجا سر و کله‌اش پیدا شده و این ریزش موها تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند با ما همراه شوید

کچلی سکه ای یا آلوپسی

اسم علمی این بیماری «آلوپسی آره آتار» است. کچلیهای سکه‌ای نوعی بیماری خودایمنی است که در آن فولکول‌های موی شما از بین نمی‌روند اما بدن‌تان موها را اضافی تلقی کرده و تیشه به ریشه خودش می‌زند. با وجود بحث‌وجدل‌های زیاد هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست. در قدیم باور بر این بود که عفونت‌ها عامل بروز کچل شدن هستند که امروزه این نظریه رد شده است

بیشتر بخوایند :

سه نما


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.